O'zb  
 

Oxirgi sonda



Ko'p o'qilgan maqolalar



Dolzarb mavzu



Maqolalar arxivi

«    May 2017   
Du Se Cho Pa Ju Sha Ya
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
27.04.2017

YAGONA DARCHA MARKAZLARI

kimga va nimaga xizmat qiladi?

Davr taqozosi bilan tilimizga bir qator yangi atamalar barobarida «yagona darcha» atamasi ham kirib keldi. 2016 yil 1 yanvardan boshlab mamlakatimizning barcha hududlarida tadbirkorlik subyektlariga yagona darcha tamoyili asosida davlat xizmatlari ko‘rsatish markazlari faoliyat olib bormoqda.

Otgan qisqa vaqt mobaynida, nafaqat tadbirkorlar, balki barchamiz Yagona darcha markazlari imkoniyatlari va qulayliklarini his eta boshladik. Bugun ushbu markazlarni bilmagan va ularga ishi tushmagan odamni uchratish qiyin. Shiddat bilan davom etayotgan islohotlar va jamiyatimizda roy berayotgan muhim ozgarishlar Yagona darcha markazlari faoliyatini yangi talablar darajasiga kotarishni, ish uslubi va mexanizmlarini takomillashtirishni taqozo etmoqda. Shu bois, Ozbekiston Respublikasi Prezidentining joriy yil 1 fevraldagi Tadbirkorlik subyektlariga davlat xizmatlarini korsatish mexanizmlarini takomillashtirishga doir qoshimcha chora-tadbirlar togrisidagi qarori bu borada muhim ahamiyatga ega boldi.

— Hozirgi paytda Yagona darcha markazlari faoliyatini takomillashtirish bilan bogliq qanday ishlar amalga oshirilmoqda?

Biz shu va boshqa savollar bilan Ozbekiston Respublikasi Adliya vazirligi Davlat xizmatlarini korsatishni muvofiqlashtirish va rivojlantirish boshqarmasi boshligi orinbosari Nomon MUHAMMADIYeVga murojaat qildik.

Xalqimiz bilan otkazilayotgan barcha turdagi ochiq muloqotlar, tadbirkorlik subyektlari vakillari bilan uchrashuvlar litsenziya va ruxsatnomalar berish, muhandislik-kommunikatsiya tarmoqlariga ulanish jarayonlarida qator muammolar toplanib qolayotganini korsatmoqda. Tadbirkorlik subyektlari oz faoliyatini boshlashi uchun hanuzgacha turli tosiq va govlarga duch kelmoqda. Kopchilik davlat idoralarida hamon odat tusiga kirib qolgan eski usul qogoz shaklida xizmat korsatilmoqda.

Qarorga muvofiq, Yagona darcha markazlari tuman (shahar) hokimliklari tuzilmasidan Adliya vazirligi boshqaruviga otkazildi. Endilikda Adliya vazirligi Yagona darcha markazlari faoliyatiga umumiy rahbarlik qiladi hamda tadbirkorlik subyektlariga davlat xizmatlarini korsatishga oid qonunchilikka rioya etilishi ustidan nazoratni amalga oshiruvchi vakolatli organ hisoblanadi. Mazkur vazifalarni bajarish uchun vazirlikda Davlat xizmatlari korsatishni muvofiqlashtirish va rivojlantirish boshqarmasi, joylarda esa uning hududiy bolimlari tashkil etildi.

Joriy yilning 1 fevraliga qadar mamlakatimizning barcha tuman va shaharlari hokimliklari huzurida tashkil etilgan bunday markazlarda tadbirkorlik subyektlariga 16 turdagi davlat xizmati korsatib kelingan bolsa, endilikda Yagona darcha markazlari Adliya vazirligi tasarrufiga otkazilib, ular orqali rasmiylashtiriladigan litsenziya va ruxsatnomalar soni 16 tadan 102 taga oshirildi. Ana shunday ijobiy amaliyotni yanada kengaytirish maqsadida qarorda talab eng yuqori bolgan qoshimcha 86 turdagi litsenziya va ruxsatnomalarni Yagona darcha markazlari orqali rasmiylashtirish mexanizmi bosqichma-bosqich joriy etilishi nazarda tutilgan.

Bu xizmat turlari nimalardan iborat? Shu haqda kengroq toxtalib otsangiz...

Yagona darcha markazlari orqali tadbirkorlarning davlat royxatidan otish, muhandislik-kommunikatsiya tarmoqlariga ulanish, yer uchastkalariga bolgan huquqni davlat royxatidan otkazish, tashqi reklamani joylashtirish, turar joyni noturar joyga aylantirish kabi masalalari bir joyda hal bolmoqda.

Qaror sharhida ta’kidlanganidek, bu ozgarishlar davlat xizmatlarini korsatish jarayonida sansalorlik, byurokratik tosiqlar va rasmiyatchilik holatlariga yol qoymaslikka, zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini keng qollash orqali ularning sifati va samaradorligini tubdan oshirishga qaratilgan.

Yuqorida takidlab otilganidek, qaror bilan qoshimcha 86 turdagi litsenziya va ruxsatnomalarni Yagona darcha markazlari orqali rasmiylashtirish mexanizmini bosqichma-bosqich joriy etish nazarda tutilmoqda. Yani, shulardan 18 tasi 2017 yilda, qolgan 68 tasining amalga oshirilishi 2019-2020 yillarga moljallangan.

Masalan, joriy yilning 1 iyulidan boshlab, Sogliqni saqlash vazirligining farmatsevtika va tibbiy faoliyatni amalga oshirish uchun litsenziyasi, voyaga yetmaganlarga moljallangan dori vositalari reklamasini joylashtirish, Tashqi mehnat migratsiyasi masalalari agentligining xorijiy ishchi kuchlarini jalb qilish, 1 oktabrdan Davlat arxitektura va qurilish qomitasining arxitektura-shaharsozlik hujjatlarini ishlab chiqish faoliyatini amalga oshirish huquqi litsenziyasi va shu kabi boshqa litsenziya hamda ruxsat beruvchi davlat xizmatlari bosqichma-bosqich faqat Yagona darcha markazlari orqali amalga oshiriladi.

Yana bir narsani takidlash kerak. Banklar va kredit byurolari, ularning filiallari va vakolatxonalaridan tashqari barcha tadbirkorlik subyektlarini davlat royxatidan otkazish Yagona darcha markazlari zimmasiga yuklatildi. Bunday chora tadbirkorlik subyektlarini royxatdan otkazish va hisobga qoyishning mavjud tarqoq tizimi orniga yangi, yaxlit tizimni yaratishga qaratilgan.

Yagona darcha markazlari orqali davlat xizmatlarini sifatli va samarali korsatishga tosqinlik qiladigan muammoli masalalarni tezkorlik bilan hal etish uchun Respublika va hududiy komissiyalar tashkil etilmoqda.

Hozirgi kunda Ozbekistonda qancha Yagona darcha markazlari faoliyat korsatmoqda? Ularning samaradorligi qanday?

Ayni paytda mamlakatimizda 194 Yagona darcha markazi tashkil etilgan. Ular aholiga qulay bolgan joyda, barcha shart-sharoit yaratilgan holda ish yuritmoqda. Markazlarda tanlov asosida ishga olingan oliy malumotli mutaxassislar faoliyat korsatmoqda. Markazlar huquqiy axborotlar, qollanmalar bilan taminlangan. 2016 yilda markazlarga 102 mingdan ortiq murojaat tushgan bolsa, ularning barchasi vaqtida yechimini topdi. Etiborlisi, joriy yilning otgan davrida 95 mingdan ziyod yangi tadbirkorlik subyekti ish boshlagan bolsa, ularning 9 mingga yaqini internet orqali royxatga olindi.

Endilikda tadbirkorlik subyektlari litsenziya va ruxsatnoma olish uchun boshqa idoralarga bormasdan, ularni aniq muddatlarda beradigan Yagona darcha markazlariga togridan-togri murojaat qilish imkoniyatiga ega boladi.

Shuning bilan birga, 2018 yil 1 yanvardan boshlab Yagona darcha markazlari orqali taqdim etiladigan litsenziya va ruxsatnomalarni qogoz shaklidagi maxsus blankalarda majburiy rasmiylashtirish talabi bekor qilinadi. Bunda berilgan, toxtatib qoyilgan, qayta tiklangan, qayta rasmiylashtirilgan, bekor qilingan, shuningdek, amal qilishi tugatilgan ruxsatnoma va litsenziyalar togrisidagi malumotlarni Litsenziya axborot tizimlari majmuasi orqali olish imkoniyati yaratiladi.

Mazkur majmua 2017 yilning I choragida ishga tushirildi. Natijada tadbirkorlar nafaqat davlat xizmatlarini elektron shaklda olish, ruxsatnoma va litsenziyalar reyestridagi malumotlardan masofada turib foydalanish, balki arizalarni korib chiqish jarayoni va natijasini, qayerda va qay tarzda murojaat etganidan qati nazar, kuzatish imkoniyatiga ham ega boladi.

Qolaversa, 2018-2020 yillarda bosqichma-bosqich joriy etiladigan, faqat Yagona darcha markazlari orqali korsatiladigan davlat xizmatlari royxati ishlab chiqiladi.

Markazlarga murojaat etish va ularning ishlash tartibi qanday?

Tadbirkor markazga bir necha usullar bilan murojaat qilishi mumkin: shaxsan, telefon orqali, pochta xizmati, call-markaz yoki internet yoxud informatsion kiosk orqali. Internet orqali murojaat qilish uchun tadbirkor elektron raqamli imzoga ega bolishi kerak.

Murojaat qilish usulidan qati nazar, birinchi bosqichda tadbirkor buyurtmasini Yagona darcha markazi mutaxassisi qayta ishlaydi, keyin uni instansiyalar boyicha jonatadi. Qayd qilish lozimki, tadbirkorga hujjat qancha instansiyadan otishi muhim emas, uning uchun natijani muddatida olish muhim. Buyurtma muddatida ijro etilishini Adliya vazirligi kuzatadi. Ular oz vaqtida bajarilmaganligi uchun aybdor shaxslarga nisbatan tegishli choralar koradi.

Kopchilikni korsatiladigan xizmatlar qiymati masalasi qiziqtiradi, albatta. Bu haqda nimalar deyish mumkin?

Har bir xizmatning (ruxsatnomalar, litsenziyalar) haqi tasdiqlangan yagona narxnoma asosida qabul qilinadi. Markazlarning mutaxassislari davlat tomonidan belgilangan xizmatlarni taqdim qilish qiymatini oshirishga haqli emaslar. Yani, tadbirkor qonun hujjatlarida belgilangan talablar boyicha tolanishi lozim bolgan tolovlarni amalga oshiradi.

Markazlardagi axborot bolimi (Call-markaz)ning ozidayoq kelgan tadbirkorga davlat xizmatlarini korsatish tartibi va muddatlari togrisida bepul va batafsil malumotlar beriladi.

Yagona darcha markazlarining istiqboli haqida ham toxtalib otsangiz...

Respublikamizda markazlar oz-ozidan paydo bolmadi, albatta. Ushbu markazlarni barpo etish togrisida qaror qabul qilishdan avval Singapur, Janubiy Koreya, Kanada va boshqa bir qator davlatlarning shunga oxshash tuzilmalari tajribasi organildi.

Kelajakda Yagona darcha markazlari tobora rivojlanib borayotgan axborot tizimlari va komputer texnologiyalari hamda muhandislik-kommunikatsiya tarmoqlari asosida yanada takomillashib boradi, odamlarning ogirini yengil, uzogini yaqin qiladi.

Ozbekiston ovozi muxbiri

Faxriddin PARPIYEV suhbatlashdi.


Fikr va mulohazalar

Spam bot protection (CAPTCHA)

Songgi yangiliklar: