23.04.2019

HISOB PALATASI AXBOROTI TINGLANDI

Hisob palatasi tomonidan 2018 yilda o‘tkazilgan o‘rganish, ko‘rilgan choralar, amaliy yordamlar natijasida 234 514 nafar yuridik va 1 676 285 nafar jismoniy shaxslar, ya’ni soliq to‘lovchilar faoliyati bevosita tahlil qilindi. Davlat byudjetiga qo‘shimcha 4 721,9 mlrd. so‘mlik daromad manbalari aniqlandi. 2018 yilda byudjetga rejalashtirilgan 9,1 trln. so‘m qo‘shimcha manba hududlar bo‘yicha 9,8 trln. so‘mga (107,1 foiz) ta’minlandi.

 

Kecha quyi palatadagi O‘zbekiston XDP fraksiyasi Hisob palatasining 2018 yildagi faoliyati hamda joriy yilgi rejalari bilan bog‘liq axborotini tingladi.

Ta’kidlandiki, Prezident qaror va farmonlari asosida Hisob palatasi vazifalari kengaytirilib, tarkibida Oliy darajadagi tashriflar yakunlari bo‘yicha erishilgan kelishuvlar ijrosini nazorat qilish va unga ko‘maklashish hamda Strategik korxonalar ishtirokidagi investitsiya loyihalari ijrosini monitoring va nazorat qilish sho‘balari tashkil etildi. Ma’muriy javobgarlik to‘g‘risidagi kodeksga 2 ta modda kiritilib, palataning qonuniy faoliyatiga to‘sqinlik qilish oqibatlari va ma’muriy huquqbuzarlikni qayd etish borasidagi vakolatlari belgilab berildi. «O‘zbekiston Respublikasi Hisob palatasi to‘g‘risida» qonun loyihasi ishlab chiqilib, parlamentga kiritildi.

 

Hisob palatasi tomonidan 2018 yilda o‘tkazilgan o‘rganish, ko‘rilgan choralar, amaliy yordamlar natijasida 234 514 nafar yuridik va 1 676 285 nafar jismoniy shaxslar, ya’ni soliq to‘lovchilar faoliyati bevosita tahlil qilindi. Davlat byudjetiga qo‘shimcha 4 721,9 mlrd. so‘mlik daromad manbalari aniqlandi. 2018 yilda byudjetga rejalashtirilgan 9,1 trln. so‘m qo‘shimcha manba hududlar bo‘yicha 9,8 trln. so‘mga (107,1%) ta’minlandi.

Byudjet tizimi byudjetlari shakllantirilishi va xarajat qismi ijro etilishini nazorat qilish tadbirlari davomida 1 196,8 mlrd. so‘mlik va 74,2 mln. dollarlik noqonuniy, samarasiz xarajatlar, boshqa uslubiy xato va kamchiliklar aniqlandi. Ularning 101,5 mlrd. so‘mlik qismi bartaraf etildi.

Prezident imzolagan 3151 hujjatdagi topshiriqlar ijrosi nazoratga olinib, 853 ta muammoli masala bo‘yicha 264,5 mlrd. so‘m, 52,1 mln. dollar va 3,6 mln. yevrolik mablag‘lar jalb qilindi. 68 tadbirkorlik sub’ektiga yer maydonlari ajratilishida amaliy yordam ko‘rsatildi.

Oliy darajadagi tashriflar davomida imzolangan hujjatlar bo‘yicha 121,5 mlrd. dollar qiymatdagi 3148 kelishuv va tadbirlar ijrosi yuzasidan nazorat o‘rnatildi. Bevosita 14,0 mlrd. dollar qiymatdagi 257 ta investitsiya kelishuvlarini jadallashtirish choralari ko‘rildi. Umumiy qiymati 79,1 mlrd. dollar bo‘lgan jami 12918 ta investitsiya loyihalari nazoratga olindi.

Hisobot yilida Hisob palatasiga yuklatilgan vazifa va topshiriqlar ijrosi bo‘yicha o‘tkazilgan tahlil va o‘rganishlar (audit) natijalari yuzasidan jami 180 ta, jumladan, Prezident Administratsiyasiga 138 ta, Vazirlar Mahkamasiga 15 ta, boshqa vazirlik va idoralarga 27 ta ma’lumot, tahliliy materiallar kiritildi. Ular asosida 30 dan ortiq me’yoriy-huquqiy hujjat va bayonnomalar qabul qilindi.

Byudjet kodeksining 167-moddasiga muvofiq Davlat byudjetining 2017 yilgi ijrosi to‘g‘risidagi hisoboti tashqi audit va baholashdan o‘tkazildi. Mazkur tashqi audit Moliya vazirligi va uning g‘aznachiligi, Davlat soliq qo‘mitasi, Davlat bojxona qo‘mitasi hamda davlat maqsadli jamg‘armalarining hisobotlaridagi ma’lumotlarni tegishli byudjet hisob raqamlari bo‘yicha haqiqatdagi tushumlar va xarajatlar bilan solishtirish orqali amalga oshirildi.

Tashqi audit va baholash natijalari Davlat byudjeti daromadlar qismining ijrosi ta’minlangani, xarajatlar Davlat byudjeti xarajatlarining iqtisodiy tasnifiga muvofiq holda aks ettirilgani bilan birgalikda alohida holatlar mavjudligini ko‘rsatdi. Audit davomida daromadlar va xarajatlar ijrosi bo‘yicha jami 4 308,5 mlrd. so‘mlik uslubiy xato va kamchiliklar aniqlandi.

Jumladan, byudjet tashkilotlari bo‘yicha tarmoq, shtatlar va kontingentga doir rejaning bajarilishi to‘g‘risidagi hisobotni shakllantirishda elektron tizim mavjud emasligi sababli, hisobotda haqiqiy ish haqi xarajatlari 3 868,0 mlrd. so‘mga orttirib ko‘rsatilgani ma’lum bo‘ldi. Audit jarayonida aniqlangan holatlar bo‘yicha hisobotlarga tuzatishlar kiritilishi ta’minlanib, Moliya vazirligi va davlat maqsadli jamg‘armalariga tegishli ko‘rsatmalar taqdim etildi. Davlat byudjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari byudjetlarining 2017 yildagi ijrosi to‘g‘risidagi hisobotning tashqi auditi yakunlariga ko‘ra, Hisob palatasining xulosasi Vazirlar Mahkamasiga kiritildi.

Shu bilan birga, 2019 yil uchun Davlat byudjeti va davlat maqsadli jamg‘armalari byudjetlari, shuningdek, soliq va byudjet siyosatining asosiy yo‘nalishlari loyihasi Hisob palatasi tomonidan ko‘rib chiqilib, belgilangan tartibda hukumatga xulosa kiritildi. Byudjet loyihasini tayyorlashda bevosita ishtirok etib, 31 ta taklif Moliya vazirligiga yuborildi. Jumladan, 2019 yilgi byudjet daromadlari prognozi belgilanishida 5,2 trln. so‘m soliq tushumlarining manbalari mavjud emasligi, 60,0 mlrd. so‘m soliq va 143,0 mlrd. so‘m bojxona tushumlari to‘liq hisobga olinmaganligi aniqlanib, qayta hisob-kitob qilinishi ta’minlandi.

2019 yilgi Davlat byudjeti loyihasini ko‘rib chiqish jarayonida Hisob palatasi tomonidan byudjet siyosatining asosiy yo‘nalishlari bo‘yicha ko‘zda tutilmagan 3,0 trln. so‘m mablag‘larni byudjet hisobidan qo‘shimcha rejalashtirilishi ta’minlandi. Xususan, aholini arzon uy-joylar bilan ta’minlashga imtiyozli kredit liniyalari uchun davlat byudjetidan ajratiladigan maqsadli mablag‘lar miqdori 2 170,0 mlrd. so‘mdan 2 978,1 mlrd. so‘mga oshirildi.

Hisob palatasiga yuklatilgan asosiy vazifalar hamda alohida topshiriqlar ijrosi, xorijiy tajribani o‘rganish yuzasidan 2018 yilda 7 yo‘nalishda amalga oshirilgan keng qamrovli ishlar hamda ularning natijalari xususida atroflicha ma’lumot berildi. Belgilangan vazifalar hamda vakolatlardan kelib chiqib, joriy yilda ham ularni davom ettirish ko‘zda tutilgani ta’kidlandi. Deputatlar har bir yo‘nalish bo‘yicha o‘zlarini qiziqtirgan savollarga javob olishdi. Hisob palatasi ishining ochiqligi, shaffofligini ta’minlash, davlat byudjeti loyihasini tayyorlashda barcha darajadagi deputatlik korpuslari va siyosiy partiyalar rolini oshirish va boshqa masalalarda fikr almashildi.

Fraksiya yig‘ilishida, shuningdek, qator qonun loyihalari ham ko‘rib chiqildi. Xususan, «Qishloq xo‘jaligiga mo‘ljallanmagan yerlarni xususiylashtirish haqida»gi qonun loyihasi qizg‘in bahs-munozaraga sabab bo‘ldi. Deputatlar bunday yerlarning turi ko‘pligi, ularning qay birini xususiylashtirish mumkinligi, soliq hamda boshqa masalalarda savollar berdi. Har bir kichik jihat ham loyihada inobatga olinishi lozimligi, uni to‘ldirish, takomillashtirish yuzasidan taklif va mulohazalar bildirildi.



DB query error.
Please try later.